سلفژ
اگر هنرجوی موسیقی هستید و یا از سر علاقه موسیقی را دنبال میکنید، احتمالاً کلمه ی سلفژ به گوشتان خورده است. سلفژ ترکیبی است از مباحث نظری و آموزش های عملی که هنرجوی موسیقی پس از گذراندن دوره ابتدایی موسیقی و برای قدم گذاشتن در مسیر حرفه ای شدن، نیاز دارد که بر روی مبحث مهم و حیاتی سلفژ مسلط شود و طبعاً یادگیری آن برای هر موزیسینی الزامی میباشد.
قطعاً نمیتوان در یک مقاله صفر تا صد سلفژ را آموزش داد و شما با خواندن یک مقاله به این مبحث مهم تسلّط پیدا کنید، اما میتوان نکات و موضوعاتی را بیان کرد که یک شناخت کلی در این رابطه داشته باشید و قدم اول شما برای فراگیری این مبحث مهم، میتواند همین مقاله باشد، پس با نوانُت همراه باشید:
همچنین بخوانید:
علامت های تغییردهنده (دیِز، بمُل و…)
تعریف سلفژ
در یک تعریف کلی، سلفژ یک روش جامع است برای شناخت زبان موسیقی؛ که به دو بخش نظری و عملی تقسیم بندی میشود. بخش نظری در واقع همان تئوری موسیقی است که شامل شناخت و تسلط بر نام نُت ها، خطوط حامل و سرکلیدها، فواصل بین نُت ها، ریتم، میزان های ساده و ترکیبی، گام ها و… میباشد.
در دوران قدیم قطعات موسیقی به صورت سینه به سینه بین موزیسین ها انتقال پیدا میکرد که با گذشت زمان و افزایش قطعات و محتوای موسیقایی، روش سینه به سینه دشوارتر میشد و باعث تحریف و یا فراموشی قطعات میشد. اهالی موسیقی آن دوران قواعدی را برای ثبت قطعات موسیقی تعیین کردند و این قواعد در طول تاریخ دچار تغییراتی شد و نتیجه اش قواعدی شد که ما امروزه در حال یادگیری آنها هستیم.
تیم نوانُت درباره مسائل مهم تئوری موسیقی از جمله گام ها، فواصل، خطوط حامل، ریتم و … مقالات کامل و جامعی آماده کرده و به طور رایگان در اختیار عموم قرار داده است؛ برای مشاهده ی این مقالات کلیک کنید.
بخش عملی سلفژ متشکل است از نُت خوانی و دیکته موسیقی. نُت خوانی در واقع زیرمجموعه ی تئوری موسیقی میباشد به این صورت که هنرجو آموزش های مربوط به شکل و دیرَند نُت ها، خطوط حامل و سرکلید ها، علامت های تغییردهنده و… را به صورت عملی در ذهن و زبان خود پیاده میکند؛ یعنی اگر یک صفحه نُت را جلوی موزیسین قرار بدهند، آن موزیسین علاوه بر اینکه باید نام و دیرَند نُت را متوجه شود، باید بتواند آن را با حنجره و ساز خود اجرا کند.
دیکته موسیقی دقیقاً برعکس نُت خوانی است. در واقع دیکته موسیقی یعنی این که هنرجو باید با شنیدن یک قطعه ی موسیقی، بتواند آن را به خط موسیقی روی کاغذ پیاده کند و نُت های آن قطعه را بنویسد. برای این کار نیاز است که شما تسلط کافی بر روی تئوری موسیقی و نُت خوانی داشته باشید، در واقع تئوری موسیقی و نُت خوانی پیش زمینه ی دیکته موسیقی هستند.
یک هنرجو نیاز به زمان زیادی دارد تا بتواند دیکته ی یک قطعه ی موسیقی را بنویسد؛ گرچه دیکته بسیار مبحث سنگینی است، اما کاری نشدنی و انجام آن دور از ذهن نیست.
همچنین بخوانید:
برای یادگیری سلفژ از کجا شروع کنیم؟
در اینکه شما باید سلفژ را آموزش ببینید و بر آن مسلّط شوید، شکی نیست. همانطور که گفتیم تئوری موسیقی و نُت خوانی پیش زمینه ی دیکته ی موسیقی هستند، از طرفی شما برای خواندن نُت ها نیاز دارید روی مباحث تئوری تسلط داشته باشید، در نتیجه برای شروع نیاز است که با تئوری موسیقی شروع کرده و قواعد مربوطه را آموزش ببینید.
موضوعی که در این مسیر یادگیری باید رعایت کنید، صبر است. قرار نیست شما یک روزه و یا در طول چند جلسه تمامی مباحث تئوری را یاد بگیرید؛ تئوری موسیقی نیاز به تمرین زیاد و مستمر دارد تا تسلّط شما بر روی آنها تکمیل گردد.
مقالات بیشتر: